Paikkojen
tutkiminen

Näkeminen ja valaistus

Kääpiöillä ja puoliörkeillä on pimeänäkö, mutta kaikki muut hahmot tarvitsevat valoa nähdäkseen. Taulukossa Valonlähteet ja valaistus on ilmoitettu valonlähteiden tuottamien valopiirien säteet ja kunkin valonlähteen kestoaika.

Kirkkaasti valaistuilla alueilla kaikki hahmot pystyvät näkemään selvästi. Mikään olento ei voi piiloutua kirkkaasti valaistulle alueelle, jos se ei ole näkymätön tai sillä ei ole suojaa.

Hämärästi valaistuilla alueilla hahmot näkevät vain vaivoin. Tällaisella alueella olevilla olennoilla on näkösuojaa hahmoihin nähden. Hämärästi valaistulla alueella oleva olento voi yrittää kätkeytyä Piiloutuminen-testin avulla.

Täysin pimeillä alueilla olevat hahmot, joilla ei ole pimeänäköä, ovat käytännössä sokaistuneita. Sokeuden ilmeisten seurausten lisäksi sokaistuneella hahmolla on taistelussa 50 %:n ohihyökkäys­mahdollisuus (kaikki viholliset ovat hänen kannaltaan täydellisessä näkösuojassa), hän ei saa lisätä mahdollista Ketteryys-hyvitystään panssariluokkaansa, hän saa sakkoa –2 panssariluokkaansa, hän liikkuu puolinopeudella ja hän saa sakkoa –4 Etsintä-testeihinsä sekä useimpiin Voimakkuus- ja Ketteryys-pohjaisiin taitotesteihinsä.

Hahmot, joilla on hämäränäkö (haltiat, maahiset ja puolihaltiat), erottavat kohteita, jotka ovat kaksi kertaa kauempana kuin valonlähteen valopiirin säde. Käytännössä tämä tarkoittaa, että näiden hahmojen kirkkaan valon ja hämärän valon alueet ovat kaksinkertaiset verrattuina hahmoihin, joilla ei ole hämäränäköä.

Hahmot, joilla on pimeänäkö (kääpiöt ja puoliörkit), näkevät valaistuilla alueilla normaalisti ja pimeillä alueilla 60 jalan päähän. Olento ei voi piiloutua 60 jalan säteellä hahmosta, jolla on pimeänäkö, jos piiloutuja ei ole näkymätön tai sillä ei ole suojaa.

Taulukko: Valonlähteet ja valaistus

Esine

Kirkas

Hämärä

Kestoaika   

Aurinkotikku

30 j

60 j

6 t

Ikisoihtu

20 j

40 j

Pysyvä

Keilalyhty2

60 j:n keila

120 j:n keila   

6 t/pintti

Kynttilä

1

5 j

1 t

Lamppu, tavallinen

15 j

30 j

6 t/pintti

Peruslyhty

30 j

60 j

6 t/pintti

Soihtu

20 j

40 j

1 t

Loitsu

Kirkas

Hämärä

Kestoaika

Ikiliekki

20 j

40 j

Pysyvä

Päivänvalo

60 j

120 j

30 min

Tanssivat valot (soihdut)   

20 j (kukin)   

40 j (kukin)

1 min

Valo

20 j

40 j

10 min

  1. Kynttilä ei tuota lainkaan kirkasta valoa vaan pelkästään hämärää valoa.

  2. Keilalyhty valaisee keilanmuotoisen alueen eikä ympyrää.


Murtopuuhat

Kun yrität särkeä esineen, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: hajottaminen aseella tai murtaminen rajulla voimanponnistuksella.

Esineen hajottaminen aseella

Kun haluat hajottaa vastustajan pitelemän aseen tai kilven, suorita hajotusisku-erikoishyökkäys ruhjonta- tai viiltoaseella. Kun haluat hajottaa jonkin muun esineen, suorita hyökkäysheitto esineen panssariluokkaa vastaan. Nyrkkisääntö on, että näiden muidenkin esineiden hajottamiseen tarvitaan ruhjonta- tai viiltoase.

Panssariluokka

Esineisiin on helpompi osua kuin olentoihin, koska ne pysyvät yleensä paikoillaan. Moni esine on kuitenkin niin lujatekoinen, että osa iskun tuottamista vaurioista ei vaikuta siihen. Esineen panssariluokka on yhtä kuin 10 + sen kokomuunnin + sen Ketteryys-muunnin. Elottoman esineen Ketteryys on 0 (sakkoa –5 panssariluokkaan), ja tämän lisäksi esine saa sakkoa –2 panssariluokkaansa. Jos hyökkäät esinettä vastaan ja käytät hyökkäykseen täyskierrostoiminnon, osut lähitaisteluaseella automaattisesti ja saat kantama-aseella hyökkäysheittoihisi hyvitystä +5.

Taulukko: Esineiden koko ja panssariluokka

Koko

PL-muunnin

Giganttinen

–8

Suunnaton

–4

Valtava

–2

Iso

–1

Keskikokoinen

+0

Pieni

+1

Hyvin pieni

+2

Taskukokoinen

+4

Minimaalinen

+8

Lujuus

Jokaisella esineellä on lujuus eli luku, joka mittaa esineen kykyä vastustaa vaurioita. Aina kun esine kärsii vaurioita, vähennä vaurioista esineen lujuus. Esineen kestopisteet hupenevat vain siltä osin kuin vauriot ylittävät lujuuden (ks. taulukko Tavallisten haarniskojen, aseiden ja kilpien lujuus ja kestopisteet, taulukko Aineiden lujuus ja kestopisteet sekä taulukko Esineiden lujuus ja kestopisteet).

Kestopisteet

Esineen kestopistemäärä riippuu sen valmistusaineesta ja koosta (ks. taulukko Tavallisten haarniskojen, aseiden ja kilpien lujuus ja kestopisteet, taulukko Aineiden lujuus ja kestopisteet sekä taulukko Esineiden lujuus ja kestopisteet). Kun kestopisteet hupenevat 0:aan, esine on pilalla.

Hyvin suurilla esineillä on erilliset kestopistemäärät eri osilleen.

Taulukko: Tavallisten haarniskojen, aseiden ja kilpien lujuus ja kestopisteet

Ase tai kilpi

Lujuus

Kp1

Kevyt teräase

10

2

Yhden käden teräase

10

5

Kahden käden teräase

10

10

Kevyt metallivartinen ase

10

10

Yhden käden metallivartinen ase   

10

20

Kevyt varrellinen ase

5

2

Yhden käden varrellinen ase

5

5

Kahden käden varrellinen ase

5

10

Ammusase

5

5

Haarniska

vaihtelee2

haarniskahyvitys ×5   

Kupurakilpi

10

5

Kevyt puukilpi

5

7

Raskas puukilpi

5

15

Kevyt teräskilpi

10

10

Raskas teräskilpi

10

20

Tornikilpi

5

20

  1. Annettu kp-määrä koskee Keskikokoisia haarniskoja, aseita ja kilpiä. Jaa määrä 2:lla jokaisesta Keskikokoista pienemmästä kokoluokasta ja kerro se 2:lla jokaisesta Keskikokoista suuremmasta kokoluokasta.

  2. Vaihtelee valmistusaineen mukaan; ks. taulukko Aineiden lujuus ja kestopisteet.


Taulukko: Aineiden lujuus ja kestopisteet

Aine

Lujuus   

Kestopisteitä

Paperi tai kangas   

0

2/paksuustuuma

Köysi

0

2/paksuustuuma

Lasi

1

1/paksuustuuma

Jää

0

3/paksuustuuma

Nahka tai vuota

2

5/paksuustuuma

Puu

5

10/paksuustuuma

Kivi

8

15/paksuustuuma

Rauta tai teräs

10

30/paksuustuuma   

Mithral

15

30/paksuustuuma

Adamantiini

20

40/paksuustuuma


Taulukko: Esineiden lujuus ja kestopisteet

Esine

Lujuus            

Kestopisteitä   

Murtamisen VA   

Köysi (paksuus 1 tm)

0

2

23

Hatara puuovi

5

10

13

Pieni arkku

5

1

17

Hyvä puuovi

5

15

18

Aarrearkku

5

15

23

Vankka puuovi

5

20

23

Kivimuuri (paksuus 1 j)

8

90

35

Louhittu kiviseinä (paksuus 3 j)   

8

540

50

Kettinki

10

5

26

Kahleraudat

10

10

26

Valiokahleraudat

10

10

28

Rautaovi (2 tm:n paksuinen)   

10

60

28

Energiahyökkäykset

Happo- ja äänihyökkäykset tuottavat useimmille esineille vaurioita samalla tavoin kuin olennoillekin – heitä osuman jälkeen vauriot ja vähennä ne kestopisteistä normaaliin tapaan. Sähkö- ja tulihyökkäykset tuottavat useimmille esineille puolet vaurioista (puolita vauriot jo ennen kuin vähennät niistä esineen lujuuden). Kylmyyshyökkäykset tuottavat useimmille esineille neljäsosan vaurioista (jaa vauriot 4:llä jo ennen kuin vähennät niistä esineen lujuuden).

Kantama-asevauriot

Esineet kärsivät kantama-aseiden tuottamista vaurioista vain puolet (ellei ase ole piirityslaite tms.). Puolita vauriot jo ennen kuin vähennät niistä esineen lujuuden.

Tehottomat aseet

On aseita, jotka eivät pysty vaurioittamaan tietynlaisia esineitä. Esimerkiksi köyttä voi olla turha yrittää katkaista kurikalla.

Immuuniudet

Esineet ovat immuuneita tainnuttaville vaurioille ja kriittisille osumille.

Vaikka elävöitetyt esineet katsotaan olennoiksi, niilläkin on nämä immuuniudet, koska ne ovat olentotyypiltään rakentoja.

Taikahaarniskat, -kilvet ja -aseet

Jokainen tehostushyvityksen +1 lisää haarniskan, kilven tai aseen lujuutta 2:lla ja antaa esineelle +10 kestopistettä.

Haavoittuvuus tietynlaisia hyökkäyksiä vastaan

Jotkin hyökkäykset voivat olla erityisen tehokkaita tiettyjä esineitä vastaan. Pelinjohtaja voi esimerkiksi päättää, että tuli tehoaa erityisen hyvin paperiin ja kirves puuhun. Tällaisissa tapauksissa hyökkäys tuottaa kaksinkertaiset vauriot ja voi sivuuttaa esineen lujuuden.

Vaurioitetut esineet

Vaurioitettu esine on täysin toimintakuntoinen, kunnes sen kestopisteet hupenevat 0:aan, minkä jälkeen se tuhoutuu.

Vaurioitettu (mutta ei tuhottu) esine voidaan korjata Käsityöläisyys-taitoa käyttäen.

Laistoheitot

Taikuudettomat esineet, jotka eivät ole kenenkään hallussa, eivät koskaan saa laistoheittoa. Niiden katsotaan epäonnistuneen laistoheitossaan, joten loitsut vaikuttavat niihin aina. Kun esine on jonkun hallussa (hahmo pitelee sitä kädessään, koskettaa sitä tai on pukenut sen ylleen), se suorittaa laistoheittoja kuten haltijansa (eli käyttäen haltijan laistoheittohyvityksiä).

Taikaesineet saavat aina laistoheiton. Taikaesineen Sitkeys-, Refleksi- ja Tahto-laistohyvitykset ovat yhtä kuin 2 + puolet esineen langettajatasosta. Taikaesine, joka on jonkun hallussa, käyttää joko omaa tai haltijansa laistoheittohyvitystä sen mukaan, kumpi on parempi.

Jos aseella, haarniskalla tai kilvellä on vain tehostushyvitys eikä muita kykyjä, langettajataso on kolme kertaa tehostushyvityksen verran. Jos esineellä on sekä tehostushyvitys että jokin erikoiskyky, langettajataso on joko hyvityksen tai erikoiskyvyn mukainen, kumpi vain on suurempi.

Elävöitetyt esineet

Elävöitetyt esineet katsotaan olennoiksi, kun selvitetään niiden panssariluokkaa (älä käsittele niitä elottomina esineinä).

Esineen murtaminen ponnistamalla

Kun hahmo yrittää rikkoa jotakin äkillisellä voimanponnistuksella eikä vaurioita tuottamalla, selvitä onnistuminen Voimakkuus-testillä (äläkä hyökkäysheitolla ja vaurioheitolla kuten hajotusisku-erikoishyökkäyksessä). Testin vaikeusaste riippuu enemmänkin esineen rakennustavasta kuin valmistusaineesta.

Jos esineen kestopisteet ovat huvenneet ennen Voimakkuus-testiä vähintään puoleen, testin vaikeusaste laskee 2:lla.

Suuret ja pienet olennot saavat ovien murtamista varten suorittamiinsa Voimakkuus-testeihin kokohyvitystä tai kokosakkoa seuraavasti: Minimaalinen –16, Taskukokoinen –12, Hyvin pieni –8, Pieni –4, Iso +4, Valtava +8, Suunnaton +12, Giganttinen +16.

Jos hahmolla on sorkkarauta tai kannettava muurinmurtaja, mahdollisuudet oven murtamiseen paranevat.

Taulukko: Esineiden murtamisen ja vääntämisen vaikeusasteita

Voimakkuus-testin aihe:

VA

Hataran oven murtaminen

13

Hyvän oven murtaminen

18

Vankan oven murtaminen

23

Köysistä vapautuminen ponnistamalla

23

Rautakalterien taivutus

24

Teljetyn oven murtaminen

25

Kahleista vapautuminen ponnistamalla   

26

Rautaoven murtaminen

28

Loitsu

VA-muutos1

   Salpaus

+5

   Loihtolukko

+10

  1. Jos molemmat loitsut vaikuttavat esineeseen, käytä suurempaa lukua.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.