Paikkojen |
Näkeminen ja valaistus
Kääpiöillä ja puoliörkeillä on pimeänäkö, mutta kaikki muut hahmot tarvitsevat valoa nähdäkseen. Taulukossa Valonlähteet ja valaistus on ilmoitettu valonlähteiden tuottamien valopiirien säteet ja kunkin valonlähteen kestoaika.
Kirkkaasti valaistuilla alueilla kaikki hahmot pystyvät näkemään selvästi. Mikään olento ei voi piiloutua kirkkaasti valaistulle alueelle, jos se ei ole näkymätön tai sillä ei ole suojaa.
Hämärästi valaistuilla alueilla hahmot näkevät vain vaivoin. Tällaisella alueella olevilla olennoilla on näkösuojaa hahmoihin nähden. Hämärästi valaistulla alueella oleva olento voi yrittää kätkeytyä Piiloutuminen-testin avulla.
Täysin pimeillä alueilla olevat hahmot, joilla ei ole pimeänäköä, ovat käytännössä sokaistuneita. Sokeuden ilmeisten seurausten lisäksi sokaistuneella hahmolla on taistelussa 50 %:n ohihyökkäysmahdollisuus (kaikki viholliset ovat hänen kannaltaan täydellisessä näkösuojassa), hän ei saa lisätä mahdollista Ketteryys-hyvitystään panssariluokkaansa, hän saa sakkoa 2 panssariluokkaansa, hän liikkuu puolinopeudella ja hän saa sakkoa 4 Etsintä-testeihinsä sekä useimpiin Voimakkuus- ja Ketteryys-pohjaisiin taitotesteihinsä.
Hahmot, joilla on hämäränäkö (haltiat, maahiset ja puolihaltiat), erottavat kohteita, jotka ovat kaksi kertaa kauempana kuin valonlähteen valopiirin säde. Käytännössä tämä tarkoittaa, että näiden hahmojen kirkkaan valon ja hämärän valon alueet ovat kaksinkertaiset verrattuina hahmoihin, joilla ei ole hämäränäköä.
Hahmot, joilla on pimeänäkö (kääpiöt ja puoliörkit), näkevät valaistuilla alueilla normaalisti ja pimeillä alueilla 60 jalan päähän. Olento ei voi piiloutua 60 jalan säteellä hahmosta, jolla on pimeänäkö, jos piiloutuja ei ole näkymätön tai sillä ei ole suojaa.
Taulukko: Valonlähteet ja valaistus | |||
---|---|---|---|
Esine | Kirkas | Hämärä | Kestoaika |
30 j | 60 j | 6 t | |
20 j | 40 j | Pysyvä | |
60 j:n keila | 120 j:n keila | 6 t/pintti | |
1 | 5 j | 1 t | |
15 j | 30 j | 6 t/pintti | |
30 j | 60 j | 6 t/pintti | |
20 j | 40 j | 1 t | |
Loitsu | Kirkas | Hämärä | Kestoaika |
20 j | 40 j | Pysyvä | |
60 j | 120 j | 30 min | |
Tanssivat valot (soihdut) | 20 j (kukin) | 40 j (kukin) | 1 min |
20 j | 40 j | 10 min | |
|
Murtopuuhat
Kun yrität särkeä esineen, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: hajottaminen aseella tai murtaminen rajulla voimanponnistuksella.
Esineen hajottaminen aseella
Kun haluat hajottaa vastustajan pitelemän aseen tai kilven, suorita hajotusisku-erikoishyökkäys ruhjonta- tai viiltoaseella. Kun haluat hajottaa jonkin muun esineen, suorita hyökkäysheitto esineen panssariluokkaa vastaan. Nyrkkisääntö on, että näiden muidenkin esineiden hajottamiseen tarvitaan ruhjonta- tai viiltoase.
Panssariluokka
Esineisiin on helpompi osua kuin olentoihin, koska ne pysyvät yleensä paikoillaan. Moni esine on kuitenkin niin lujatekoinen, että osa iskun tuottamista vaurioista ei vaikuta siihen. Esineen panssariluokka on yhtä kuin 10 + sen kokomuunnin + sen Ketteryys-muunnin. Elottoman esineen Ketteryys on 0 (sakkoa 5 panssariluokkaan), ja tämän lisäksi esine saa sakkoa 2 panssariluokkaansa. Jos hyökkäät esinettä vastaan ja käytät hyökkäykseen täyskierrostoiminnon, osut lähitaisteluaseella automaattisesti ja saat kantama-aseella hyökkäysheittoihisi hyvitystä +5.
Taulukko: Esineiden koko ja panssariluokka | |
---|---|
Koko | PL-muunnin |
Giganttinen | 8 |
Suunnaton | 4 |
Valtava | 2 |
Iso | 1 |
Keskikokoinen | +0 |
Pieni | +1 |
Hyvin pieni | +2 |
Taskukokoinen | +4 |
Minimaalinen | +8 |
Lujuus
Jokaisella esineellä on lujuus eli luku, joka mittaa esineen kykyä vastustaa vaurioita. Aina kun esine kärsii vaurioita, vähennä vaurioista esineen lujuus. Esineen kestopisteet hupenevat vain siltä osin kuin vauriot ylittävät lujuuden (ks. taulukko Tavallisten haarniskojen, aseiden ja kilpien lujuus ja kestopisteet, taulukko Aineiden lujuus ja kestopisteet sekä taulukko Esineiden lujuus ja kestopisteet).
Kestopisteet
Esineen kestopistemäärä riippuu sen valmistusaineesta ja koosta (ks. taulukko Tavallisten haarniskojen, aseiden ja kilpien lujuus ja kestopisteet, taulukko Aineiden lujuus ja kestopisteet sekä taulukko Esineiden lujuus ja kestopisteet). Kun kestopisteet hupenevat 0:aan, esine on pilalla.
Hyvin suurilla esineillä on erilliset kestopistemäärät eri osilleen.
Taulukko: Tavallisten haarniskojen, aseiden ja kilpien lujuus ja kestopisteet | ||
---|---|---|
Lujuus | Kp1 | |
Kevyt teräase | 10 | 2 |
Yhden käden teräase | 10 | 5 |
Kahden käden teräase | 10 | 10 |
Kevyt metallivartinen ase | 10 | 10 |
Yhden käden metallivartinen ase | 10 | 20 |
Kevyt varrellinen ase | 5 | 2 |
Yhden käden varrellinen ase | 5 | 5 |
Kahden käden varrellinen ase | 5 | 10 |
Ammusase | 5 | 5 |
Haarniska | vaihtelee2 | |
Kupurakilpi | 10 | 5 |
Kevyt puukilpi | 5 | 7 |
Raskas puukilpi | 5 | 15 |
Kevyt teräskilpi | 10 | 10 |
Raskas teräskilpi | 10 | 20 |
Tornikilpi | 5 | 20 |
|
Energiahyökkäykset
Happo- ja äänihyökkäykset tuottavat useimmille esineille vaurioita samalla tavoin kuin olennoillekin heitä osuman jälkeen vauriot ja vähennä ne kestopisteistä normaaliin tapaan. Sähkö- ja tulihyökkäykset tuottavat useimmille esineille puolet vaurioista (puolita vauriot jo ennen kuin vähennät niistä esineen lujuuden). Kylmyyshyökkäykset tuottavat useimmille esineille neljäsosan vaurioista (jaa vauriot 4:llä jo ennen kuin vähennät niistä esineen lujuuden).
Kantama-asevauriot
Esineet kärsivät kantama-aseiden tuottamista vaurioista vain puolet (ellei ase ole piirityslaite tms.). Puolita vauriot jo ennen kuin vähennät niistä esineen lujuuden.
Tehottomat aseet
On aseita, jotka eivät pysty vaurioittamaan tietynlaisia esineitä. Esimerkiksi köyttä voi olla turha yrittää katkaista kurikalla.
Immuuniudet
Esineet ovat immuuneita tainnuttaville vaurioille ja kriittisille osumille.
Vaikka elävöitetyt esineet katsotaan olennoiksi, niilläkin on nämä immuuniudet, koska ne ovat olentotyypiltään rakentoja.
Taikahaarniskat, -kilvet ja -aseet
Jokainen tehostushyvityksen +1 lisää haarniskan, kilven tai aseen lujuutta 2:lla ja antaa esineelle +10 kestopistettä.
Haavoittuvuus tietynlaisia hyökkäyksiä vastaan
Jotkin hyökkäykset voivat olla erityisen tehokkaita tiettyjä esineitä vastaan. Pelinjohtaja voi esimerkiksi päättää, että tuli tehoaa erityisen hyvin paperiin ja kirves puuhun. Tällaisissa tapauksissa hyökkäys tuottaa kaksinkertaiset vauriot ja voi sivuuttaa esineen lujuuden.
Vaurioitetut esineet
Vaurioitettu esine on täysin toimintakuntoinen, kunnes sen kestopisteet hupenevat 0:aan, minkä jälkeen se tuhoutuu.
Vaurioitettu (mutta ei tuhottu) esine voidaan korjata Käsityöläisyys-taitoa käyttäen.
Laistoheitot
Taikuudettomat esineet, jotka eivät ole kenenkään hallussa, eivät koskaan saa laistoheittoa. Niiden katsotaan epäonnistuneen laistoheitossaan, joten loitsut vaikuttavat niihin aina. Kun esine on jonkun hallussa (hahmo pitelee sitä kädessään, koskettaa sitä tai on pukenut sen ylleen), se suorittaa laistoheittoja kuten haltijansa (eli käyttäen haltijan laistoheittohyvityksiä).
Taikaesineet saavat aina laistoheiton. Taikaesineen
Jos aseella, haarniskalla tai kilvellä on vain tehostushyvitys eikä muita kykyjä, langettajataso on kolme kertaa tehostushyvityksen verran. Jos esineellä on sekä tehostushyvitys että jokin erikoiskyky, langettajataso on joko hyvityksen tai erikoiskyvyn mukainen, kumpi vain on suurempi.
Elävöitetyt esineet
Elävöitetyt esineet katsotaan olennoiksi, kun selvitetään niiden panssariluokkaa (älä käsittele niitä elottomina esineinä).
Esineen murtaminen ponnistamalla
Kun hahmo yrittää rikkoa jotakin äkillisellä voimanponnistuksella eikä vaurioita tuottamalla, selvitä onnistuminen Voimakkuus-testillä (äläkä hyökkäysheitolla ja vaurioheitolla kuten hajotusisku-erikoishyökkäyksessä). Testin vaikeusaste riippuu enemmänkin esineen rakennustavasta kuin valmistusaineesta.
Jos esineen kestopisteet ovat huvenneet ennen Voimakkuus-testiä vähintään puoleen, testin vaikeusaste laskee 2:lla.
Suuret ja pienet olennot saavat ovien murtamista varten suorittamiinsa Voimakkuus-testeihin kokohyvitystä tai kokosakkoa seuraavasti: Minimaalinen
Jos hahmolla on sorkkarauta tai kannettava muurinmurtaja, mahdollisuudet oven murtamiseen paranevat.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.